Мовна картина світу
У понятті “картина світу” відображаються:
– діалектична єдність об’єктивного і суб’єктивного, репродуктивного і творчого начал образу світу;
– абстрагування, узагальнення, ідеалізація, виокремлення головного в об’єктивній та суб’єктивній інформації про навколишній світ, на основі якої конструюється картина світу;
– буття людини, багатоаспектність її взаємовідношень зі світом;
– зовнішні (соціальні) та внутрішні (духовні) цінності індивіда, які визначають його соціальну поведінку, ставлення до навколишнього світу та до себе;
– особливості індивідуального та колективного сприйняття навколишнього світу, що відображається у виборі засобів побудови образів як спеціальних знаків, які передають інформацію про світ [Синица, с. 68].
Художня картина світу починає вибудовуватися у реципієнтав той момент, коли він «дотикається» до твору, читає його [Ліпісівіцька, с. 111].
Оскільки існують різні рівні систематизації наукового знання, дослідники виділяють три основні типи наукової картини світу: 1) загальнонаукову як узагальнювальне уявлення про Всесвіт, живу природу, суспільство й людину, що формується на основі синтезу знань, отриманих у різних наукових дисциплінах; 2) природничо-наукову й соціально-наукову, як уявлення про суспільство і природу, що узагальнює досягнення соціально-гуманітарних та природничих наук; 3) спеціальнонаукову – уявлення про предмети окремих наук [Колотило, Кримець,с. 52].
Своїм змістом “картина світу” виходить за межі життєвого досвіду індивіда, його емпіричної реальності, безпосередніх вражень і відчуттів. Вона охоплює широку панораму дійсності і ті знання, які детерміновані еволюцією наукової, соціальної сфер суспільства. Виходячи за межі повсякденного існування, “картина світу” таким чином постає як духовне, історичне утворення, що задає значимі орієнтири світобачення [Колотило, с. 183].
⠀ Синица, И. А. (2007) Языковая личность автора в научно-гуманитарном тексте XIX в. (коммуникативный, культурологический, образно-стилистический аспекты) : дис. … д-ра филол. наук : 10.02.02 / И. А. Синица. – Киев,. – 518 с.
⠀ Ліпісівіцька, А.О. (2020) Художня картина світу: постанова проблеми на перетині методологічних площин. Наукові записки ХНПУ ім. Г.С. Сковороди. Літературознавство,, вип. 1(95). С. 110-125.
⠀ Колотило, В. В. (2015) Специфіка співвідношення світогляду і картини світу в досвіді людини. випуск 34 (47), Серія 7. Релігієзнавство. Культурологія. Філософія. С. 182-187.