Теорія мовленнєвих актів
Теорія мовленнєвих актів – логіко-лінгвістичний напрям дослідження одиниць вербальної комунікації як інтенційно й ситуаційно зумовлених, граматично та семантично організованих висловлень з огляду на супроводжувальну дію мовця й результуючу реакцію адресата [Селіванова, с. 726]. Дослідник Ф. де Соссюр у своїх розвідках розмежовував мову як колективне надбання усіх її носіїв і мовлення як його реалізацію в дії, а Л. Щерба виокремлював мовленнєву діяльність як явище індивідуального мовлення. У 20-ті роки ХХ ст. австрійський психолог і лінгвіст К. Бюлер розрізнив мовленнєву дію як продукт однієї людини в конкретній ситуації і мовленнєвий акт, який, можливо, позначав цю дію як сприйняту іншими.
Теорія мовленнєвих актів, започаткована та розвинута в англосаксонському середовищі Джоном Л. Остіном та Джоном Р. Сьорлем, є однією з найвідоміших напрямів аналітичної філософії. Вони є одними з перших філософів, що досліджували “мову як таку”. У своїх працях вчені виокремлювали у складі мовленнєвого акту вимову, пропозицію, яка здійснює референцію та предикацію й описується на підставі глибинних структур, а також іллокуцію, віднісши перлокуцію за межі мовлення. Також побутувала концепція прямих мовленнєвих актів (дослівна семантика) та непрямих – недослівний зміст. Класифікація фундаторів мовленнєвих актів підлягає уточненню та водночас створюються нові на підставі параметрів перформативності, психологічного стану мовця, постактової інтенції, статусів мовця і його партнера, імпліцитності та ін. Головними напрямами сучасної теорії мовленнєвих актів є опис успішності/неуспішності, конвенційності/неконвенційності, інтенційної визначеності/невизначеності мовленнєвих актів, спроби їхньої класифікації, дослідження складних і складених мовленнєвих актів, аналіз засобів локуції різних типів актів, їхньої психолінгвістичної природи, багатошарової природи перлокуції тощо [Селіванова, с. 730].
⠀ Селіванова, О.О. (2011). Лінгвістична енциклопедія. Полтава: Довкілля-К.
⠀ Шепетяк, О. Теорія мовленнєвих актів. Режим доступу: https://core. ac.uk/ download/pdf/ 19668531.pdf