Ощадливе виробництво
Ощадливе виробництво (англ. «lean production» або «lean manufacturing») – це концепція, яка ґрунтується на прагненні підприємства ліквідувати всі види втрат за допомогою залучення в процес управління кожного працівника та максимальної орієнтації на споживача, що передбачає виробництво такої кількості продукції, якої вимагає ринок .
Ощадливе виробництво являє собою комплекс з філософії , способів організації діяльності и технічних прийомів, спрямованих на постійне скорочення витрат. Ідея ощадливого виробництва полягає в тому, що будь-яка дія на підприємстві перевіряється на предмет створення цінності для споживача. Головна мета ощадливого виробництва – позбутися від втрат – дій , які не створюють цінності. У всьому світі втрати стали називати японським словом муда (muda), яке означає будь-яку діяльність, що споживає ресурси, але не створює цінності .
Концепція ощадливого виробництва базується на п’яти принципах, що визначають орієнтири для підприємств при переході до системи ощадливого виробництва:
1. Визначення цінності кожної номенклатури/асортименту продуктів з точки зору клієнта.
2. Визначення всіх стадій потоку створення цінності для кожної номенклатурної/асортиментної групи продуктів і усунення, в міру можливості, операцій, що не додають цінності.
3. Вибудовування операцій, що створюють цінність, в суворій послідовності, що забезпечує рівномірний рух продукту в потоці, направленому до клієнта.
4. Після закінчення формування потоку – створення можливості для «витягування» клієнтами цінності з попередньої стадії.
5. Після закінчення визначення цінності, виявлення потоків та усунення стадій, що викликають виникнення втрат, а також формування потоку і витягаючої системи – повторення всього процесу знову стільки раз, скільки буде потрібно для досягнення стану досконалості, при якому створюється абсолютна цінність і немає ніяких втрат .
⠀ Швець, Ф. Д., Пахаренко, О. В., Андрійцьо-Рузаєва, А. Ю. (2020). Інструментарій методології ощадливого виробництва як невід’ємна складова оптимізації діяльності підприємства. Вісник НУВГП, Вип. 2(90), С. 248-259 (с. 249)
⠀ Сеник, Ю. І. (2020). Ощадливе виробництво як один з аспектів формування конкурентоздатності молокопереробних підприємств України. Український журнал прикладної економіки, Том 5, № 2, С. 108-114 (с. 110)