Франчайзинг
Франчайзинг – це договірні відносини між франшизодавцем і франшизоодержувачем, де франшизодавець пропонує або зобов’язується виявити постійний інтерес до діяльності франшизоодержувача в таких сферах, як ноу-хау та навчання персоналу, тоді як франшизоодержвуач здійснює власну діяльність під спільним фірмовим найменуванням, форматом чи процесом, яким володіє франшизодавець, та вклав або вкладе значні інвестиції у це підприємство із власних ресурсів
Франчайзинг є ефективним механізмом, що забезпечує комерціалізацію науково-технічних розробок і високоліквідних об’єктів інтелектуальної власності, а також є дієвим способом упровадження інноваційних технологій з метою створення конкурентоспроможної інноваційної економіки. Франчайзинг передбачає наявність двох суб’єктів:
- франчайзі – організація, для якої франчайзинг є способом залучення інтелектуальної власності в господарський оборот;
- франчайзер – організація, для якої франчайзинг є способом комерціалізації об’єктів інтелектуальної власності.
Специфічною особливістю франчайзингу є те, що потенційні сторони вступають у відносини до підписання самого франчайзингового договору. Дані відносини трактуються деякими економістами як «дофраншизні відносини». Названі попередньо-договірні відносини можна закріпити у вигляді підписання попереднього договору про наміри співпраці на умовах франчайзингу. У цьому договорі суттєвими умовами є:
- ознайомлення потенційного франчайзі з інформацією про франчайзера та специфікою його роботи;
- прийняття з боку франчайзі зобов’язань про нерозповсюдження отриманої інформації, що складає комерційну таємницю франчайзера;
- оплата франчайзеру певної суми в якості несумлінності, якщо потенційний франчайзі відмовиться підписати франчайзинговий договір; - перелік критеріїв, яким повинен відповідати потенційний франчайзі.
У договорах франчайзингу може бути обрана одна зі схем сплати роялті:
– разовий паушальний внесок на початку дії договору (або на іншу дату);
– регулярні (протягом дії договору) платежі –роялті за фіксованою ставкою або як певний відсоток від змінної торгової виручки;
– один певний платіж на початку дії контракту плюс регулярний потік роялті до закінчення його терміну .
⠀ Давидюк, Л. П. (2019). Розвиток франчайзингового бізнесу в Україні та світі. Причорноморські економічні студії, Вип. 46-1, С. 13-19 (С. 14)
⠀ Кравчук, Н., Співак, С. (2017). Економічний зміст та облікове відображення франчайзингу. Галицький економічний вісник, № 2, С. 103-110 (С. 107-110).