Внутрішнє середовище
Внутрішнє середовище або виробниче – представляє собою сукупність чинників і умов, які формують стратегічну прибутковість (збитковість) підприємства та знаходяться під безпосереднім контролем менеджменту суб’єкта господарювання
Основними компонентами внутрішнього середовища є: виробництво, маркетинг, фінанси, персонал, організаційна культура підприємства.
Виробничий напрям включає виробництво продукції; контроль за виробничим процесом та якістю продукції; постачання і ведення складськогогосподарства; стан і обслуговування технологічного парку; технічну ефективність потужностей і їхню завантаженість; дослідження і розробки, інновації;ефективність використання ресурсів; виявляються невикористані можливості і резерви зниження витрат виробництва, раціональність використання патентів,торгових марок.
Маркетинговий напрям охоплює процеси, пов’язані з реалізацією продукції, і включає товарну стратегію, стратегію ціноутворення, стратегію просуваннятовару на ринку, вибір ринків збуту і систем розподілу.
Фінансовий напрям включає процеси, пов’язані із забезпеченням ефективного використання і руху грошових коштів на підприємстві, аналіз і забезпеченняналежного рівня ліквідності і прибутковості; створення інвестиційних можливостей; вивчення можливості отримання короткострокових і довгострокових кредитів;
використання альтернативних фінансових стратегій.
Напрям управління персоналом передбачає виявлення резервів ефективного використання кадрового потенціалу підприємства; вивчення взаємодіїменеджерів і працівників, створення і підтримку відносин між працівниками; наймання, навчання і просування кадрів; оцінку результатів праці і стимулювання.
Організаційна культура включає: комунікаційні процеси; організаційні структури; престиж та імідж підприємства; норми, правила, процедури у процесіухвалення рішень; систему контролю; організаційний клімат і культуру підприємства .
⠀ Орлова, К. (2016). Механізм адаптації підприємств добувної промисловості до зовнішнього середовища (дис. … канд. екон. наук : спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами»). НТУУ «Київський політехнічний інститут ім. Сікорського» (С. 58)
⠀ Демиденко, С. Л. (2015). Особливості стратегічного аналізу середовища підприємства. Ефективна економіка, № 9. – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4290