Конкурентоспроможність
Конкурентоспроможність – це складне системне поняття, що в перекладі з латинської мови означає суперництво, широко використовується в теорії та практиці економічного аналізу та поєднує у собі набір та взаємодію наступних елементів
Основні властивості категорії «конкурентоспроможність підприємства» включають наступні:
порівнянність: конкурентоспроможність підприємства визначається та досліджується у порівнянні з реальними конкурентами, які виготовляють аналогічну продукцію чи товари-замінники, функціонують на цьому ж або подібному за характеристиками ринку, або порівняння відбувається із ідеальним еталонним підприємством;
просторовість: конкурентоспроможність підприємства визначається в межах певного конкретного ринку, оскільки за рівних умов підприємство може ідентифікуватись як конкурентоспроможне на одному ринку та неконкурентоспроможне – на іншому;
динамічність: поняття конкурентоспроможності є обмеженим у часі, адже підприємство може бути конкурентоспроможним у одному періоду, і втратити ці позиції в іншому періоді;
предметність: передбачає виокремлення переліку та сукупності параметрів, які формують конкурентоспроможність підприємства;
атрибутивність: виокремлення унікальної характеристики, яка насамперед формує конкурентну перевагу підприємства (унікальна продукція, додатковий спектр послуг, оригінальна технологія виробництва, ресурсоекономність продукції тощо);
інтегральність: оцінювання конкурентоспроможності підприємства не може здійснюватись за одним критерієм, а обов’язково базується на використанні інтегрального показника, що акумулює найбільш репрезентативні індикатори;
врахування внутрішніх та зовнішніх умов функціонування: при оцінюванні чи прогнозуванні конкурентоспроможності підприємства необхідно враховувати усю сукупність чинників, що вплинули чи потенційно можуть вплинути на її формування;
релевантність: означає, що конкурентна позиція підприємства може бути визначена лише в межах відповідного середовища функціонування;
системність: передбачає врахування усієї сукупності параметрів та умов, що формують конкурентоспроможність підприємства, а також взаємозв’язки між ними та взаємовпливи .
⠀ Ткачук, Г. Ю. (2012). Формування конкурентоспроможності малих підприємств агробізнесу: сучасний стан та перспективи розвитку : монографія. Житомир : ЖДТУ (с. 19)
⠀ Кузьмін, О.Є., Мельник, О. Г., Романко, О. П. (2011). Конкурентоспроможність підприємства: планування та діагностика: Монографія (за заг. ред. д.е.н., проф. Кузьміна О.Є.).Івано-Франківськ: ІФНТУНГ (с. 9-10)