Електронний багатомовний

термінологічний словник

Electronic Multilingual Terminological Dictionary


Економіка

Модель 5 сил (М. Портера)

Модель 5 сил Портера - потужний інструмент для систематичної діагностики основних конкурентних сил, що впливають на ринок, оцінки ступеня впливу кожної з них та визначення характеру конкурентної боротьби на даному ринку

Основним методом аналізу мікросередовища, є модель п’яти сил, розроблена професором Гарвардської школи бізнесу М. Портером. Згідно з моделлю, діагностика мікросередовища будь-якої організації зводиться до визначення сили та характеру впливу п’яти основних чинників: інтенсивності конкуренції в межах галузі, загрози появи нових конкурентів, влади споживачів, влади постачальників, загрози з боку товарів-замінників.
Отже, основними чинниками мікросередовища за М. Портером є:
1. Загроза появи нових конкурентів. Потенційними конкурентами є компанії, які наразі не функціонують у даній промисловості, але мають можливості робити це, якщо забажають, чим погіршать умови функціонування існуючих учасників ринку.
Ризик входження нових конкурентів обмежується вхідними бар’єрами.
2. Суперництво між існуючими конкурентами. Суперництво – це конкурентна боротьба між компаніями промисловості для завоювання частки ринку інших компаній. Інтенсивність конкуренції в галузі в основному визначається чотирма факторами: конкурентна структура промисловості; попит у промисловості; витратні умови; бар’єри виходу.
3. Ринкова сила покупців. Дане поняття за Портером відноситься до можливості покупців знижувати ціни, що встановлені компанією, або підвищувати витрати компаній, вимагаючи вищий рівень якості та сервісу, а отже, знижувати прибутки підприємства.
4. Ринкова сила постачальників. Відноситься до можливості постачальників ресурсів підвищувати витрати компанії на вхідні ресурси або операційні витрати компанії.
5. Загроза з боку товарів-замінників – загроза з боку продукції інших сфер діяльності або галузей, що може задовольняти однакові потреби споживачів (товарів-субститутів).
Однак варто відзначити, що будь-якепідприємство має, хоча й обмежені, але можливості впливу на елементи мікросередовища .

Джерела:

⠀ Скиба, Г. І. (н.д.) Характеристика конкурентного середовища підприємства та його основні елементи. Режим доступу: https://www.pdaa.edu.ua/sites/default/files/nppdaa/8.1/310.pdf

⠀ Орлова, К. (2016). Механізм адаптації підприємств добувної промисловості до зовнішнього середовища (дис. … канд. екон. наук : спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами»). НТУУ «Київський політехнічний інститут ім. Сікорського» (С. 62-64)

Частина мови Іменник
Рід жіночий рід
Істота/неістота неістота
Називний модель 5 сил
Родовий моделі 5 сил
Давальний моделі 5 сил
Знахідний модель 5 сил
Орудний моделлю 5 сил
Місцевий моделі 5 сил
Кличний моделе 5 сил