Споживач
1. Споживач ‒ фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов’язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов’язків найманого працівника
2. Як споживача доцільно приймати лише фізичну особу, окрему людину, яка придбаває товар чи послугу для задоволення особистих потреб, не пов’язаних з отриманням прибутків чи виконанням службових обов’язків
Досить часто у економічній літературі поняття «споживач» та «покупець» ототожнюються, водночас, вважаємо, що такий підхід не забезпечує комплексного розуміння зазначених категорій. Покупцями з точки зору підприємства є фізичні та юридичні особи, що беруть участь в обмінних операціях, тобто обмінюють товари та послуги, пропоновані підприємством, на гроші (здійснюють оплату товару або послуг). Причому, варто зауважити, що покупець з точки зору конкретного суб’єкта господарювання не завжди є споживачем, адже мотиви купівлі можуть бути різними. Зокрема, якщо йдеться про В2В сегмент ринку (businesstobusiness), то покупець може купувати товари та послуги з метою подальшого їх перепродажу (яскравим прикладом є торговельні мережі, туристичні агенти тощо). Споживачі ж, у свою чергу,безпосередньо використовують (власне споживають) товари та послуги, причому не обов’язково купуючи їх (наприклад, отримуючи через посередників).
Таким чином, ключовими критеріями для розмежування покупців та споживачів є, по-перше, юридичний статус (до споживачів відносяться лише фізичні особи, у той час як покупці можуть бути представлені як фізичними, так і юридичними особами), по-друге, момент споживання товару чи послуги (покупець не обов’язково безпосередньо використовує отриманий продукт). З точки зору маркетинг-менеджменту розуміння цих відмінностей є важливим, адже стимулювання продажів передбачає в першу чергу формування мотивів у споживачів, у той час як рушійною силою покупців може виступати виключно економічний інтерес
⠀ Шинкаренко, В. Г., Ананко, І. М. (2012). Етимологія понять «споживач», «покупець» і «клієнт» та їх використання на автотранспортних підприємствах. Економіка транспортного комплексу, Вип. 20,С. 120-129 (с. 124)
⠀ Орлова, К. Є., Мельник, Т. Ю. (2020). Визначення категоріального апарату маркетинг-менеджменту. Економіка, управління та адміністрування, № 2(92), С. 28-33 (с. 30-31)