Сегментація
Сегментація ринку – основний метод маркетингу, за допомогою якого підприємство ділить ринок товарів за певними ознаками на деякі сегменти споживачів
Процес сегментації передбачає реалізацію наступних етапів:
1. Вибір ринку та ретроспективний аналіз попиту.
2. Ідентифікація основних факторів, що визначають зміну попиту.
3. Визначення найбільш вагомих параметрів сегментації
4. Власне сегментація.
Параметри або критерії сегментації істотно залежать від ринку та виду продукції (послуг), тому можуть і будуть варіювати в різних умовах. В цілому, є 4 основні критерії сегментації ринку:
‒ сегментація за потребою;
‒ сегментація за технологією;
‒ сегментація за типом споживача;
‒ сегментація за географічним районом.
При сегментації за потребою поділ ринку на окремі сегменти (групи споживачів) здійснюється на підставі тієї потреби, яку прагне задовольнити споживач. Так, один і той самий продукт може бути спрямований на задоволення різних потреб.
Сегментація за технологією базується на тому, що одна і та сама потреба може бути задоволена у різний спосіб.
Сегментація за типом споживача передбачає врахування економічних, демографічних та психологічних критеріїв.
Економічний критерій – розмір доходів споживачів – є одним з найбільш вагомих при сегментації майже для будь-якого продукту, оскільки визначає планову цінову та товарну політику суб’єкта бізнесу. До демографічних критеріїв можуть відноситися: вік споживачів, національність, професія, стать, життєвий цикл сім’ї тощо. До психологічних критеріїв сегментації відносяться мотиви купівлі.
Сегментація за географічним районом використовується у тому випадку, коли є істотні відмінності між споживачами різних районів або у випадку необхідності значної модифікації політики розподілу продукції
⠀ Дудяк, Р., Хірівський, Р. (2015). Маркетингова сегментація світового ринку молокопродуктів. Аграрна економіка, Т. 8, № 3-4, С. 44-40 (с. 45)
⠀ Орлова, К. Є. (2019). Управління бізнесом : підручник. Житомир: Державний університет «Житомирська політехніка». Режим доступу: http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/7528 (С. 171-173)