Модель
Зразок чого-небудь. Спрощене подання реальності. Матеріальна подібність якого-небудь предмета в зменшеному або збільшеному вигляді (модель літака або молекули). Подання чого-небудь в деякому середовищі (на папері, з пап’є-маше, у вигляді математичних виразів або програмних специфікацій). Об’єкт, який замінює реально існуючий або уявний об’єкт (математичне рівняння, електрична або електронна схема та ін.). Кожна модель грунтується на теорії, але теорія може не бути сформульованою в лаконічній і чіткій формі. При цьому моделі підрозділяються на наступні категорії: а) фізичні; б) наочно-математичні; в)
знакові; г) абстрактні (що уявляються).
(Матем.) Інтерпретація формальної мови.
(UML) Формалізована абстракція, тобто модель є семантично (по сенсу) повна (замкнута) абстракція системи. При цьому моделі подають два важливі аспекти: смислову інформацію (семантику) і візуальне подання, або нотацію (подання умовними знаками). В цілому, модель UML представляє пакет ієрархій, що обґрунтовують один і єдиний погляд на систему
. (ГІС) Представлення реальності, використовуване для імітації (відтворення) процесу, розуміння ситуації, прогнозування наслідків або аналізу проблеми. Модель структурується на набори правил і процедур, що включають засоби просторового моделювання, доступні в географічних інформаційних системах.
Термін "модель" у Великому тлумачному словнику української мови трактується як умовна схема якого-небудь процесу чи об’єкту, що використовується у дослідженнях його представником [32, с. 683].
В "Енциклопедії освіти" поняття "модель" розуміється уявною чи матеріально-реалізованою системою, що відображає об’єкт дослідження і здатна змінювати цей об’єкт так, що ознайомлення з нею надає нові дані щодо окресленого об’єкта
У Сучасному словнику іншомовних слів модель трактується як досліджуваний процес (об’єкт), що представлений у загальному вигляді.
Вітчизняний науковець Т. Б. Гуменюк під моделлю розуміє "штучно створений об’єкт у вигляді схеми, фізичних конструкцій, знакових форм або формул, який, будучи подібний до досліджуваного об’єкта (або явища), відображає і відтворює і більш простому і узагальненому вигляді структуру, властивості, взаємозв’язки і відносини між елементами цього об’єкта".
Зазначимо, що одні й ті ж самі процеси або явища можуть мати багато видів моделей. Саме тому наведемо характеристики основних видів моделей, що використовуються у педагогічних дослідженнях.
Структурна модель відображає графічно усі структурні властивості певного об’єкта.
Структурно-діяльнісна модель – це "послідовність етапів роботи, сукупність процедур, використання технічних засобів, взаємодія учасників процесу".
Вітчизняний науковець С. Г. Литвинова наводить також вимоги до усіх видів моделей: "наочність, яка дає повне (часткове) уявлення про об'єкт дослідження; доцільна деталізація для розуміння важливих процесів, якостей, зв'язків всередині об'єкта; точність моделі, ступінь збігу отриманих результатів з певною метою проектування; універсальність моделі, застосування до ряду однотипних систем функціонування, що дозволить застосувати модель для вирішення більш широкого кола завдань,