Соматичні наслідки стресу
Основними наслідками емоційного реагування на стрес є: соматичні захворювання, що проявляються у головній болі та болях у різних частинах тіла, підвищена стомлюваність та тахікардія, порушення функції системи травлення та пітливості, зниження імунітету і часті нездужання, порушення вільного дихання, відчуття напруги в м’язах, тремор рук, судоми, зміна харчової поведінки. Крім того, відмічається негативні зміни в емоційній та когнітивній сферах, зокрема, високий рівень тривожності, занепокоєння, незадоволеність життям, неуважність, труднощі в прийняті рішень, безсоння, кошмари, порушення короткочасної пам’яті. Найпоширенішими психосоматичними захворюваннями є: гіпертонічна хвороба, виразкова хвороба шлунка, бронхіальна астма, ревматоїдний артрит, нейродерміт, тиреотоксикоз, інфаркт міокарда, мігрень. Також виникає напруга в шлунку, сухість у роті, спостерігаються вегетосудинні реакції (почервоніння, збліднення обличчя), розширюються зіниці, підсилюється кровообігу м’язах, підвищується кількість адреналіну в крові, змінюється шкірно-гальванічна реакція. Позитивний адаптивний зміст цього полягає в тому, шо організм готується до стресової ситуації, одержує додаткові сили для її подолання. Загальновідомо, що в стресовій ситуації у людини можуть проявиться такі адаптивні резервні можливості, про які вона і не мріяла. Сукупність негативних емоцій викликає більш сильні фізіологічні реакції. Тобто вплив стресу на організм може бути і негативним, дезадаптивним. У результаті тривалого стресу підвищується ймовірність виникнення дезадаптивних психосоматичних хвороб, які називають психогенними, тобто «хворобами стресу»: виразкова хвороба шлунка і дванадцятипалої кишки, гіпертонічна хвороба, інсульт, інфаркт міокарда, мігрень, бронхіальна астма, виразковий коліт, нейродерміт, підвищена нервозність, наявність істеричних реакцій, непритомність, афекти, досить часто з’являються болі (голови, спини, шлунку), безсоння, артрит та інші.
Губар, О. (2024) Вплив емоційного реагування на стрес під час війни на здоров’я людини. С. 207. Відновлено з: https://shorturl.at/U0fHD
Рідкоус, О. В. (2022). Особливості формування стресостійкості педагогів. С. 325. Відновлено з: https://shorturl.at/NRkzS