Навчання самоконтролю
Навчання самоконтролю - це здатність триматися певних правил та стандартів поведінки, незалежно від того, чи хочеться цього, чи ні. Це включає в себе здатність до самоконтролю, а також здатність до відкладання миттєвих задоволень на користь більш важливих цілей.
Методи самоконтролю:
- Один із методів самоконтролю полягає в усвідомленому спостереженні за собою та аналізі своїх дій. Регулярне самоспостереження дає змогу вловити патерни поведінки, виявити сильні та слабкі сторони, а також вжити заходів для їхнього поліпшення. Ви можете вести щоденник самоаналізу, записуючи свої думки та реакції на різні ситуації. Це допоможе вам краще зрозуміти свою поведінку та емоційні реакції.
- Важливим методом самоконтролю є практика медитації та усвідомленості. Регулярні заняття медитацією і застосування усвідомленості в повсякденному житті допоможуть вам стати більш уважними до себе і своїх емоцій. Ви навчитеся контролювати свої думки та реакції, що дасть змогу уникнути необдуманих вчинків і ухвалювати більш зважені рішення.
- Іншим методом самоконтролю є розвиток самодисципліни. Встановлення чітких цілей, планування часу та дотримання розкладу допоможуть вам більш ефективно керувати своїм часом і контролювати свої вчинки. Поступово збільшуйте складність поставлених завдань і тренуйте себе на стійкість до стресу та відтермінування.
Виокремлюють три класи емоційних станів:
1. Настрій – емоційний стан, який своєрідно забарвлює на певний час діяльність людини. Характерні риси: а) слабка інтенсивність; б) значна тривалість; в) невизначеність, «неусвідомленість»; г) своєрідний дифузійний характер (настрій накладає відбиток на всі думки і дії людини в конкретний момент). Основними причинами та обставинами, що змінюють настрій, можуть бути: фізіологічні процеси (хвороба, втома погіршують настрій; здоров'я, повноцінний сон поліпшують настрій); стан довкілля (бруд, шум, забруднене повітря, неприємний колір погіршують настрій; чистота, тиша, свіже повітря, затишок поліпшують настрій); стосунки між людьми (образа, грубість погіршують настрій; привітність, довіра, тактовність поліпшують настрій).
2. Пристрасть – глибоке і стійке захоплення. Характерні риси: а) висока інтенсивність; б) значна тривалість; в) глибина, заглибленість у предмет; г) виразність, визначеність, усвідомленість. Пристрасть активізує діяльність людини, підпорядковує собі всі її думки та вчинки, мобілізує на подолання перешкод і досягнення мети. Пристрасть до улюбленої справи (наприклад, до спорту, музики) дозволяє досягти значних успіхів, пристрасть до боротьби (у широкому розумінні цього слова) породжує мужність. Однак пристрасть може не лише формувати особистість, а й руйнувати її (наприклад, пристрасть до азартних ігор, алкоголю, наркотиків).
3. Афект – раптове переживання найвищої інтенсивності. Характерні риси: а) бурхливий зовнішній вияв; б) короткочасність; в) певна «неусвідомленість» переживання; г) різко виражений дифузійний характер. Варто зазначити, що сильні афекти захоплюють особистість повністю. Це вже не радість, а захоплення; не горе, а відчай; не страх, а жах; не гнів, а лють.
Навчання дітей самоконтролю та самодисципліни (2023). АутиЗон+ психолого-педагогічний клуб. Відтворено з https://bit.ly/3POH5Yd.
Самоконтроль: ключ до успіху в житті та роботі (2024). Блог | Центр персонального розвитку. Відтворено з https://bit.ly/42tqzVc.
Модуль 5. Етапи формування психосоціальних компетентностей (життєвих навичок) учнів. 5.2 Навички самоконтролю (короткий опис, приклади) (2017). Вчимося жити разом. Курс підготовки вчителів. Відтворено з https://bit.ly/3WthF6g.