Method of media monitoring (pragmalinguistic monit
The method of media monitoring is one of the modern methods of researching media texts, which involves the observation of linguistic material and its subsequent fixation in media dictionaries. This method's main feature provides a complete description of language units in the media space (from certification to context). The method of media monitoring almost always has an author's interpretation because it contributes to the independent search for language material for its further processing [Шевченко, Дергач, Сизонов, p.109].
One type of media monitoring method is pragmalinguistic monitoring, which consists in collecting media lexemes (both core and peripheral) and their subsequent fixation in various media lexicographic works (encyclopedias, dictionaries, glossaries, etc.) [Сизонов, p.55].
The pragmalinguistic approach in linguistics contributes to the study of the dependence of the general language organization of texts on the communicative pragmatic goal, the means of implementing textual categories in them, and the actualization of structural elements. In pragmalinguistics, purposeful social action, conditions of the communication situation, values, strategies, and genres are considered relevant features of advertising [Тинку, p.18].
Шевченко, Л. І., Дергач, Д. В., Сизонов, Д. Ю. (2014). Медіалінгвістика: словник термінів і понять. Київ: Видавничо-поліграфічний центр “Київський університет”.
Сизонов, Д. Ю. (2015). Методи лінгвістичного дослідження медіатексту: до проблеми наукової інтерпретації. Актуальні проблеми української лінгвістики: теорія і практика, (30), 53–62. Київ: Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка.
Тинку, М. В. (2021). Аналіз рекламних текстів у прагмалінгвістичному аспекті (на матеріалі місцевої преси). Чернівці: Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича.