Extrapolation method
Extrapolation is the act or process of estimating something or forming an opinion about something, using the facts that you have now and that is relevant to one situation and supposing that they will be relevant to the new one [Oxford Learner's Dictionaries]. In extrapolation forecasts, it is not so much the prediction of specific values of the studied object or parameter in a particular year that is particularly important but the timely recording of objective shifts that are the basis of emerging trends [Сенишин, p.27]. The application of extrapolation is possible only under the following conditions: there is a statistically significant trend in the time series; the researched process is inertial, i.e., patterns that existed in the past will be preserved in the future; the factors determining the development of the process remain unchanged [Яренко, p.12]. This is a formal extrapolation assuming that past and current development trends will be preserved for the future. On the other hand, suppose the actual development agrees with the hypotheses about the dynamics of the development process, taking into account the physical and logical essence. In that case, this is a predictive extrapolation [Леонт’єва, p.45].
Extrapolation noun. Oxford Learner's Dictionaries. Retrieved from: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/extrapolation
Сенишин, О. С. (2014). Екстраполяційні методи прогнозування як інструмент передбачення оптимальних обсягів споживання продукції вітчизняного продовольчого комплексу. Молодіжний економічний дайджест: Науковий електронний журнал, (1), 26–32. Київ: ВНЗ “Київ
Яренко, А. В. (2015). Систематизація кількісних методів прогнозування кон’юнктури ринку в маркетингових дослідженнях. Вісник КНУТД. Серія «Економічні науки», 3(87), 11–18. Київ: Вісник КНУТД.
Леонт’єва, Ю. Ю. (2008). Прогнозування: Конспект лекцій (для студентів 4 курсу заочної форми навчання напряму підготовки 6.030504 – «Економіка підприємства» і слухачів другої вищої освіти). Харків: ХНАМГ.